tisdag 25 mars 2014

Hummus på mitt sätt


Det har tagit ganska många år för mig att faktiskt gilla kikärtor, men efter ett besök på caféet i Saltå kvarn för några år sedan var jag omvänd. Där åt jag en lunchmacka som inte gick av för hackor, ett bröd som liknar de skrotbullar jag brukar baka på rågsurdeg, med sallad och massor av hummus.


Men hummus går precis lika bra att äta som starter med lite gott knäcke, eller som röra/sås till mat.


Till ca 2,5 dl hummus behövs: 1 burk kokade kikärter (ca 400 g) / 3 msk olivolja / 2 tsk tahini (sesampasta) / 3 tsk citronsaft / 2 vitlöksklyftor / 0,5-1 tsk örtsalt / svartpeppar från kvarn / färsk timjan att dekorera med / 0,5 tsk madras curry (kan uteslutas) / 0,5 tsk American steakhouse krydda (kan uteslutas)

Häll av kikärterna och skölj av dem i ett durkslag, låt dem rinna av. Skala och finriv vitlöken.
Häll kikärterna i en matberedare, blender eller en bunke där du kan köra med stavmixer. Mixa kikärterna tillsammans med citronsaft, tahini och olivolja till en slät röra. Smaksätt med vitlök, salt, peppar och eventuellt andra kryddor. Blanda allt ordentligt.
Klipp över färsk timjan och servera. Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar