torsdag 21 september 2017

Vallmosur


Jag fortsätter med mitt surdegsexperimenterande. Den här gången krävs det minimalt med handkraft och vallmofröna tillför en härlig nötighet till det redan goda brödet :-)

Jag använder ekologiskt, stenmalet mjöl från Warbro kvarn, jag köper bageriförpackningar direkt från ett bageri men sök på Warbros hemsida för att hitta återförsäljare av konsumentförpackningar.


Det här behövs till 2 st bröd:
1 dl surdeg som friskas upp genom att vispa ned 3 dl ljummet vatten och ca 3 dl fullkornsmjöl (tex dinkel och råg). Konsistensen ska bli ungefär som mitt emellan pannkakssmet och våffelsmet. Låt stå, övertäckt med plastfolie, ca 4 timmar. Det ska bubbla ordentligt i bunken.

Spara 1 dl av surdegen i en ren burk till nästa bak, häll resten i en degbunke. Vispa ner 6 dl ljummet vatten, 28 g havssalt, 500 g fullkorns dinkel (jag använder virvelmjöl). Arbeta degen i degblandare och tillsätt ytterligare 450-500 g bagerivetemjöl.
Vallmofrön att täcka brödet med.

Låt degen vila/jäsa över natten i kylskåp. Sedan är det dags att arbeta upp glutentrådarna med kraftig knådning.

Dela degen i två delar, forma dem till limpor, rulla dem i vallmofrö så att hela ytan täcks. Lägg dem i jäskorgar att jäsa övertäckta i rumstemperatur. Jag låter det jäsa ca 4 timmar i rumstemperatur för att få ut maximal smak.

Sätt ugnen på 280 grader, lägg in en baksten eller sätt in dubbla plåtar i ugnen. Ställ en långpanna längst ner i botten.

Stjälp upp bröden på stenen/plåtarna, skåra dem. Häll 1,5 dl varmt/kokande vatten i långpannan och stäng sedan ugnsluckan. Grädda brödet 10 minuter och sänk sedan värmen till 215 grader. Fortsätt grädda brödet ca 45-50 minuter till det fått fin färg. Om du använder termometer ska innankråmet ha nått 98 grader.
Låt brödet kallna på galler. Skär helst inte i brödet förrän efter 3-4 timmar. Smaklig spis

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar