onsdag 25 maj 2016

Enklaste rabarberkakan


Så här i rabarbertider är det synd att inte ta hand om den. I dag fick det bli en alldeles väldigt enkel och god rabarberkaka. En rabarberkaka som kastar en bakåt i tiden, till en syrenberså med ett glas saft i en handen och en kakbit i den andra.
Grädda gärna kakan lite mörk för att få fram den där riktigt nötiga smaken av brynt smör.

Det här behövs till en kaka: 3 ägg / 2,5 dl socker / 3 dl vetemjöl / 3-4 tunna rabarberstjälkarOvanpå behövs: 100 g smör / 0,5 dl pärlsocker

Sätt ugnen på 225 grader. Klä en bakform med bakplåtspapper. 
Skölj och skär rabarbern i cm tjocka skivor. 
Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner mjölet. Häll smeten i formen och fördela över rabarbern. Strö över pärlsocker och skiva över  smöret med en osthyvel. Se till att hela ytan är täckt med smör.
Grädda kakan mitt i ugnen i 30 minuter.

1 kommentar:

  1. Den där känner jag igen. jag kallar den för Gudruns paj efter som jag fått receptet av min svägerska. Supergod! Kraaam Pia

    SvaraRadera