tisdag 23 september 2014

Skördetider och gårdsbutiker


Vi handlar, mer än gärna, närodlat från gårdsbutikerna runt omkring oss. Gårdsbutikerna är många och de blir allt fler, med högre kvalitet och bättre och bättre utbud.
Har de dessutom ekologisk odling, får de ett riktigt stor plus i kanten och en guldstjärna av mig.


Grönsaker och frukt är väl det man förknippar mest med gårdsbutikerna, men vi handlar även ägg, ost, mjöl och andra spannmålsprodukter.


Ingen i familjen jagar, så för vår del blir det till att jaga även kött i gårdsbutikerna. Nötkött har vi handlat från gårdsbutik i många år, någon enstaka gång även fläskkött. 
Den gångna helgen var vi för första gången och hämtade dovhjort hos Askunga Dovvilt. 10 kg vakuumförpackat och uppmärkt  bara att lägga in i frysen och njuta av senare under hösten. Jag lär återkomma om kvaliteten på köttet och med nya spännande recept :-)

Jag letar gårdsbutiker på nätet, via appar och givetvis på rekommendation från andra. Den kommande helgen blir det Ölands Skördefest och min förhoppning är att jag ska hitta några nya oprövade gårdsbutiker. Håll Tummarna!
Tjingling ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar