måndag 31 mars 2014

Vallmöfrökaka med vaniljfyllning


Jag bakade favoritkakorna nummer ett och nä jag gör smörkräm blir det alltid så mycket att det räcker till två olika bakverk. Krämen som blev över la jag i mitten av en luftig vallmöfrökaka.
Recept på kräm och macrons finns HÄR (men jag gjorde dem utan färg och jordgubbar).
Receptet på kakan räcker till en 2-liters form, men eftersom min form var på 1,5 liter blev det 5 st muffins också ;-)

Till en 2 liters form (eller 1,5 liters + 5 muffins) behövs: 3 ägg / 2,5 dl strösocker / 1 msk vaniljsocker / 80 g mandel / 3 dl vetemjöl / 2 msk svarta vallmofrö / 50 g smör / 1 dl mjölk / 2 tsk bakpulver.
Smör och polenta till formen
Florsocker till dekoration

Sätt ugnen på 175 grader. Smörj och ströa en 2 liters form.
Mal mandeln och blanda med vallmofrön, vetemjöl och bakpulver. Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och poröst. Smält under tiden smöret och häll ner mjölken.
Blanda ner smörblandningen i smeten och rör försiktigt ner mandel-och mjölblandningen. Häll smeten i formen, används en mindre form ska den bara fyllas till 3/4 delar.
Grädda kakan i mitten av ugnen ca 30 minuter. Känn med en sticka som ska vara torr när den tas upp.
Låt kakan stå en liten stund i formen och stjälp sedan upp den. Låt kakan svalna något utan form och lägg sedan på formen så att kakan inte blir för torr.

Dela kakan i två delar och bred eller spritsa ut smörkrämen emellan. Lägg tillbaka locket och pudra kakan med florsocker.
Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar