lördag 22 mars 2014

Hasselnötsglass med dulche de leche


Jag säger bara det, världens underbaraste glass ;-) Sammetslen dulche de leche, kokt kondenserad mjölk, och rostade hasselnötter. Den här satsen är så stor att jag gör den utan glassmaskin, jag bara rör i den en gång under infrysningen.
Det blir rätt mycket disk - men det är det värt! Idén till receptet hittade jag hos Maria, "Made by Mary" och har modifierat det lite genom att byte sockersort.

Den kondenserade mjölken hittar jag bland bakprodukterna i vår butik och kokossockret har jag bara hittat i Kung Markattas sortiment, men det finns i de flesta välsorterade matbutiker.
Kondenserad mjölk är INTE latosfri, men just den här glassen kan jag äta utan större problem (dock äter jag inga stora mängder åt gången). Om någon känner till någon sort som är laktosfri är jag tacksam för tips!


Det här behövs till ca 1,5-2 liter glass: 1 burk sötat kondenserad mjölk / 4 äggulor / 0,5 dl kokossocker / 5 dl vispgrädde / 2 äggvitor / 1,5 dl hasselnötter

Börja med att koka den kondenserade mjölken. Ta bort alla etiketter noggrant från burken, ställ burken (oöppnad) i en kastrull och fyll upp med vatten. Vattnet ska täcka burken. Koka upp och låt sedan koka under lock 2,5 timme, kontrollera vattenmängden och fyll på om det behövs.
Häll av vatten och ställ hela burken i riktigt kallt vatten för att kylas av. När burken är kall kan du fortsätta med resten av glassen.
Sätt ugnen på 150 grader. Lägg hasselnötterna i en ugnsplåt, rosta dem i ugnen till skalen spricker, tar ca 10 minuter, men passa dem så att de inte bränns. Gnugga av skalen och grovhacka nötterna.

Vispa äggulor och socker pösigt. Vispa grädden i en annan bunke och till sist äggvitorna i en tredje. Öppna den kondenserade mjölken och klicka ner i äggulevispet och rör till det är en jämn smet.
Rör försiktigt ner vispgrädden, vänd ner äggvitorna och till sist de hackade hasselnötterna.
Stjälp upp glassen i en lämplig frysform och ställ i frysen. Rör om i glassen efter ca en timme och fortsätt frysa ytterligare tre timmar.
Servera och njut! Smaklig spis ♥

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar